Modelspoorclub Maas & Waal

Wie zijn we?

Wat doen we?

Occasions

Tips & Tricks

Al het andere

 

Gemeente Tram Waelstede

 

een project in schaal HOm door Rob Boeser

 

 

 

 

De Gemeente Tram Waelstede tijdens een tentoonstelling in Schwerin (D) op 25 - 26 april 2015. Foto: Martijn van Meerwijk.

 

 

 

Het project van een tramliefhebber

 

MSC Maas en Waal secretaris Rob Boeser staat bekend als een tramfanaat. Aan het project Gemeente Tram Waelstede heeft hij 13 jaren gebouwd.

 

 

 

Het thema

 

Het project is gebouwd vanauit de gedachte: "Wat zou er gebeurd zijn, wanneer de Gemeente Tram Nijmegen niet was opgeheven op 20 november 1955?". Er wordt geprobeerd een beeld te schetsen van de moeizame ontwikkeling op het gebied van het trammaterieel, tegen de verdrukking in soms met nieuwe trams, maar meestal met tweedehandsjes. Totdat na de eeuwwisseling het besef doordrong, dat de stad zou dichtslibben, wanneer de tram niet werd uitgebreid en gemoderniseerd. Met de komst van BRENG kwamen ook de lagevloertrams in het stadsbeeld.

 

 

 

De bouw

 

Voor de scenery zijn veel Nijmeegse panden nagebouwd, waaronder Drogisterij Dirk Katje (dat vroeger op de Ganzenheuvel stond), Nijmeegs Jopie, de sigarenwinkel van de opa van Rob (het latere restaurant Heimwee), de juwelier op de hoek van de Kannenmarkt en Achter de hoofdwacht en een aantal panden aan de Hoge Wal op de Waalkade.

Ook zijn bouwpakketten gebruikt van onder andere Pola, Holland Scale en Artitec, die meestal drastisch zijn verbouwd en aangepast aan de eisen van de bouwer (kit bashing).

Alle gebouwen zijn geschilderd en licht geweatherd.

 

Alle railinfrastructuur is zelf gebouwd uit oude ROCO railprofielen, gesoldeerd op printplaatjes. De bovenleiding is, op enkele Sommerfeldt trammasten na, ook zelfbouw.

 

De trams rijden als echte trams, dus met voeding via de bovenleiding en massa via de rails.

Het trambedrijf wordt digitaal bestuurd met de ROCO Multimaus en verloopt volautomatisch door middel van een laptop met behulp van het programma Koploper, S88 terugmelders en Hall sensoren (magneetsensoren) tussen de rails.

Alle trams zijn omgebouwd op voeding via de bovenleiding en hebben een decoder gekregen. Alle wielen zijn massa en stroomvoerend gemaakt.

De trams zijn aan de onderzijde voorzien van magneetjes voor de terugmelding. De trams rijden met modelsnelheid en stoppen netjes aan de haltes en trekken ook netjes weer op.

Bij vertrek van de haltes wordt door Koploper een, voor de betreffende tram specifiek, belsignaal afgespeeld, waarvoor 4 luidsprekers onder de baan zijn gebouwd.

 

In de schaduwstations zijn blokken voor totaal 19 trams en tijdens automatisch bedrijf zijn er in het zichtbare gedeelte van de trambaan minstens vijf tot zes rijdende trams te zien, waarbij vooral de dubbelsporige T-splitsing in het midden een dynamisch bedrijf te zien geeft.

 

Voor meer informatie: http://www.gemeentetramwaelstede.nl .

 

Alle foto's zijn. tenzij anders vermeld, gemaakt door Rob Boeser.

 

 

 

 

Module 1: de tramremise.

 

 

 

 

Module 2: het logistieke centrum met op de voorgrond een Stadler Variobahnin in de Nijmeegse BRENG uitvoering.

 

 

 

 

Module 3: de stad.

 

 

 

 

Module 4: de Waelkade.

 

 

 

 

Nogmaals Module 3 met een Düwag tramstel in de Nijmeegse kleuren van de trolley- en dieselbussen.

 

 

 

 

 

Nogmaals Module 4 met een Peemankeetje en een Bombardier MGT K2 tram in het design van de BRENG trolleybussen van Arnhem.

Foto: Jan Ruppert.